Przedsiębiorco świadczący usługi dla konsumentów – co z otrzymanym przez Ciebie zadatkiem?
W ostatnim czasie, z uwagi na rozprzestrzenianie się koronawirusa w Polsce, Państwo Polskie wprowadziło (i dalej wprowadza) wiele restrykcji, w szczególności dotyczących zakazu zgromadzeń, czy też konieczności zaprzestania wykonywania różnego rodzaju działalności gospodarczych. Dzisiejszą notatkę, chcielibyśmy poświęcić usługodawcom – którzy w sposób szczególny, są narażeni na negatywne skutki finansowe wprowadzanych restrykcji.
Częstym w ostatnim czasie pytaniem, jakie zadają nam przedsiębiorcy – usługodawcy jest pytanie co z wpłaconymi zadatkami od klientów? Czy należy go zwrócić w przypadku niemożliwości wykonania zobowiązania?
Zgodnie z treścią art. 394 § 3 k.c. w razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie strony. Należy zatem wskazać, że uprawnienie wierzyciela do odstąpienia od umowy i zatrzymania zadatku, względnie podniesienia żądania zapłaty sumy dwukrotnie wyższej, powstaje tylko o tyle, o ile niewykonanie umowy jest następstwem okoliczności, za które dłużnik ponosi odpowiedzialność. Stosuje się tu zatem ogólne reguły odpowiedzialności kontraktowej, które nakazują wiązać odpowiedzialność tę z winą kontraktową. Co istotne, chodzi tu o odpowiedzialność o charakterze wyłącznym. Zatrzymać zadatek lub żądać sumy dwukrotnie wyższej można więc jedynie wtedy, gdy wyłączną odpowiedzialność za niewykonanie zobowiązania ponosi druga strona.
Co do zasady, zatem w przypadku niewykonania umowy w skutek okoliczności związanych z restrykcjami związanymi z koronawirusem, należy uznać, że umowa nie może zostać wykonana, zaś winą w tym przypadku nie można obarczyć żadnej ze stron.
Pamiętajmy jednak, że każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, z uwzględnieniem zapisów zawartej umowy, przed podjęciem decyzji warto skontaktować się z prawnikiem i wspólnie poszukać najlepszego wyjścia z niekorzystnej dla ans sytuacji.
Jeżeli potrzebujesz pomocy skontaktuj się z nami online lub telefonicznie.
Notatkę przygotowała współpracująca z nami r. pr. Karolina Węgrzyn